Piątek, 24 Maj 2019r.

Bursztyn Towarzyszył  ludziom od zamierzchłych czasów kiedy to wykorzystywano go jako środek płatniczy, do produkcji ozdób, biżuterii czy talizmanów.

Historia bursztynuTen przejrzysty i twardy, minerał organiczny budził od pradziejów podziw, zachwyt oraz był symbolem prestiżu i bogactwa.
Najstarszy bursztynowy amulet pochodzi sprzed ponad 30 000 lat. Bursztyn należał do kamieni najbardziej pożądanych i gromadzonych w starożytności i w średniowieczu. Od tysięcy lat  był znany w wielu zakątkach świata. Biżuteria z bursztynu została znaleziona w wielu grobowcach np znaleziono go  w grobie Tutanchamona w Egipcie.    Pojawienie się bursztynu w starożytnej Grecji nastąpiło już 1800 lat p.n.e. Tam zauważono, że "święty kamień" jak nazywano bursztyn, potarty suknem ma właściwości przyciągające. Dla Greków to zjawisko, otoczone nimbem tajemnicy uchodziło za magię. Nazwa elektryczność pochodzi od greckiej nazwy bursztynu elektron.

 Bursztynowym  Szlakiem  surowiec docierał  z północy  Polski do Rzymu, gdzie za czasów panowania Nerona bursztyn i biżuteria bursztynowa były niezwykle popularne. Panowała moda na amulety z bursztynu elementy dekoracyjne, biżuterię bursztynową i inne artykuły luksusowe. Z opisów starożytnych pisarzy rzymskich i greckich wynika, iż do Rzymu przywożono bursztyn z odległego kraju Lugiów i Wenedów leżącego nad Bałtykiem (wówczas nazywanym Oceanem Północnym). Były to tereny obecnej Polski. Początkowo Rzymianie wymieniali swe wyroby na ten cenny kamień za pośrednictwem ludów znad Dunaju, z czasem jednak organizowali samodzielne wyprawy.

Około 2000 lat temu miała miejsce jedna z pierwszych takich wypraw, a opisał ją w I w n.e. Pliniusz Starszy. Jej bohaterem był pewien Rzymianin, którego cesarz Neron  wysłał poza granice Imperium ku niezbadanym wybrzeżom Bałtyku, by ten przywiózł nowy skarb. Tak też się stało, podróżnik sprowadził duże ilości tego drogocennego kamienia.

Wydarzenie to sprawiło, iż wielu kupców wyruszyło traktami prowadzącymi na północ, które wkrótce zapełniły się jucznymi zwierzętami i wozami. Przebieg tych szlaków handlowych odtworzyć można obecnie na podstawie znalezisk archeologicznych, np. we Wrocławiu odkryto skład zawierający ok. 1500 kg tego cennego kamienia pochodzący z I wieku przed Chrystusem. Droga ta rozpoczynała się w północnych Włoszech, w Akwilei, następnie przecinała Alpy, dolinę Dunaju, po czym zwykle w rejonie Bramy Morawskiej lub Kotliny Kłodzkiej wchodziła na obszar dzisiejszej Polski, skąd przez Opole docierała do Kalisza nad Prosną, a dalej nad morze, gdzieś między Gdańskiem a Królewcem.

Targi

19. Międzynarodowe Targi Bursztynu AMBERMART 2018

Targi AMBERMART otwierają jesienny sezon wystawienniczy, pozwalając zagranicznym kupcom na ...

READ_DETALIS

Targi JUBINALE 07-09.06.2018

Serdecznie zapraszamy do udziału w 11. edycji Międzynarodowych Letnich Targów Biżuterii i Zegarków ...

READ_DETALIS

25. Międzynarodowe Targi Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich 2018

21 marca w gdańskim Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AMBEREXPO rozpocznie się jubileuszowa, ...

READ_DETALIS

AMBERIF 2015 - 22. Międzynarodowe Targi Bursztynu

22. Międzynarodowe Targi Bursztynu, Biżuterii i Kamieni JubilerskichPonad 450 firm z Polski, ...

READ_DETALIS

Zapraszamy na Złoto Srebro Czas 2014

15. edycja targów Złoto Srebro Czas będzie stała pod znakiem trendów w jubilerskiej modzie i ...

READ_DETALIS

Przegląd prasy branżowej z Polski

  • Spośród 383 prac zgłoszonych przez 190 artystów z 33 krajów do konkursu SREBRO za najlepszą międzynarodowe jury uznało pracę Pawła Kaczyńskiego „Srebrna poduszka”, która zaskakuje dysonansem między wrażeniem ciężkości a faktyczną lekkością. Tych zaskoczeń w tej pracy jest więcej…

  • Kiedy słyszymy nazwisko Westermark, automatycznie myślimy: precyzja wykonania. Retrospektywna wystawa jego prac powstałych na przestrzeni 40 lat „Materializacje”, którą można oglądać w ramach Legnickiego Festiwalu SREBRO, uświadomi nam, jak wiele innych skojarzeń może wywoływać jego biżuteria.

  • Nowa wystawa czasowa „Spółdzielnia ORNO. Biżuteria” przybliża działalność Spółdzielni Pracy Rękodzieła Artystycznego ORNO, która współtworzyła charakterystyczny styl powojennej polskiej biżuterii, tłumaczy jego źródła oraz fenomen. Otwarcie wystawy już 17 maja.

  • Koniakowy lub zielony bursztyn z łuskami i srebrna oprawa z motywem roślinnym – ten stereotyp bursztynu ciągle jeszcze pokutuje w Polsce. Wykładem na JazzArt Fashion Festival w warszawskim Koneserze projektanci Marcin Tymiński i Andrzej Kupniewski podejmą próbę przebicia się do świadomości odbiorcy z nowoczesnym wizerunkiem biżuterii bursztynowej.

  • Przypadający w tym roku jubileusz 40-lecia Ogólnopolskiego Przeglądu Form Złotniczych „Srebro” jest okazją do zaprezentowania korzeni współczesnego złotnictwa i przypomnienia jego interesującej historii. Historii pełnej ograniczeń, które zmotywowały twórców do eksperymentowania z nowymi materiałami i technikami oraz poszukiwania własnej drogi artystycznej.

  • Do Sądu Najwyższego Litwy trafiła skarga na nieuczciwego sprzedawcę bursztynowego naszyjnika, który miał być rzekomo wykonany z bursztynu naturalnego, jednak – jak wykazało badanie – był wykonany z bursztynu prasowanego. Sąd nakazał nieuczciwemu sprzedawcy zwrot kosztów poniesionych przez nabywcę.

  • Do 6 maja br. firmy jubilerskie zainteresowane ekspozycją swoich materiałów promocyjnych na targach JCK Las Vegas mogą przesyłać stosowne materiały do siedziby PAIH-u w Warszawie.

  • W nowelizacji ustawy Prawo geologiczne i górnicze Ministerstwo Środowiska proponuje objęcie bursztynu prawem własności górniczej, podniesienie stawki opłaty eksploatacyjnej oraz zaostrzenie kar za nielegalne wydobycie. Czy są to dobre zmiany, wyjaśnia Michał Kowalski, geolog wojewódzki w urzędzie marszałkowskim w Gdańsku.

  • Po dwóch latach ustawodawca przypomniał sobie o bursztynie – przygotował projekt zmian w ustawie Prawo geologiczne i górnicze, które przewidują m.in. objęcie tej kopaliny prawem własności górniczej, podwyższenie opłaty eksploatacyjnej oraz zwiększenie kar za jej nielegalne poszukiwanie i wydobycie.

  • Wypracowanie werdyktu 28. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej SREBRO nie było łatwe głównie z uwagi na fakt, iż skład jury był zróżnicowany i międzynarodowy, a jurorzy wywodząc się z odmiennych środowisk mieli również odmienne oczekiwania względem prac.

  • Czy to nie zaskakujące, że w Polsce tak niewiele wiemy o dokonaniach litewskich twórców biżuterii? Choć dzieli nas „tylko” granica, za nią jest świat odmiennej, a więc tym bardziej fascynującej estetyki. Co zrobić, by ją odkryć? 

  • Co powoduje, że nasze serca biją szybciej? Zdaniem uczestników konkursu Random Rapid Heartbeats są to przede wszystkim miłość, natura, rywalizacja, wspomnienia, smaki, śmierć…

  • W 20. roku działalności artystycznej przewartościował swoje spojrzenie na biżuterię i postawił na biżuterię współczesną. Za kilka dni pokaże swoje prace w Muzeum Sztuki i Projektowania w Nowym Jorku na wystawie LOOT: MAD ABOUT JEWELLERY. 

  • 12 marca odszedł Mieczysław Gryza, artysta, performer, projektant oryginalnej biżuterii, rzeźbiarz, metaloplastyk, laureat licznych nagród oraz autor niezapomnianych happeningów. Artysta, którego awangardowe podejście do życia i sztuki, stało się znakiem firmowym.

  • „To naprawdę bardzo ciekawy i dobrze nakręcony film o bursztynie, pokazujący jego wędrówkę od bryłki wyławianej z morza aż do cennej i cenionej biżuterii” – podsumowała Dorota Cenecka, projektantka biżuterii, która w filmie „Złoto Bałtyku” gra jedną z głównych ról.

Źródło informacji: www.amber.com.pl

 

Dane kontaktowe

  • ul. Ogrodowa 31, 05-092 Łomianki, Polska
  • +48 22 751 76 19
  • 501 733 773
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Producent biżuterii

Bądź z nami

FacebookTwitterGoogle BookmarksNasza Klasa
Do góry strony