Piątek, 23 Luty 2018r.
Polish English German Italian Russian

Warto wiedzieć

Bursztyn ( jantar ) - kamień organiczny jest zastygłą żywicą drzew iglastych, porastających tereny dzisiejszej Europy północnej i środkowej.

Czytaj więcej

Od dawna używano go jako lekarstwo. żywica bursztynowa zasklepiała zranione tkanki drzew z których wypływała umożliwiając ich regenerację,

Czytaj więcej

Jedną ze sprawdzonych metod odróżnienia bursztynu od innych żywic naturalnych i sztucznych jest badanie w świetle podczerwonym.

Czytaj więcej

Bursztyn Towarzyszył  ludziom od zamierzchłych czasów kiedy to wykorzystywano go jako środek płatniczy, do produkcji ozdób, biżuterii czy talizmanów.

Czytaj więcej

Właściwości ozdobne kamienia organicznego sprawiły, iż już w starożytności znane były zabiegi poprawiające piękno bursztynu.

Czytaj więcej

Targi

AMBERIF 2015 - 22. Międzynarodowe Targi Bursztynu

22. Międzynarodowe Targi Bursztynu, Biżuterii i Kamieni JubilerskichPonad 450 firm z Polski, ...

Więcej...

Zapraszamy na Złoto Srebro Czas 2014

15. edycja targów Złoto Srebro Czas będzie stała pod znakiem trendów w jubilerskiej modzie i ...

Więcej...

15. Międzynarodowe Targi Bursztynu

Targi AMBERMART otwierają jesienny sezon wystawienniczy, pozwalając zagranicznym kupcom na ...

Więcej...

Amberif 2014 - i inne informacje związane z bursztynem

Amberif po raz 21. Ponad 450 wystawców z 12 krajów i ponad 6 tysięcy odwiedzających spodziewają ...

Więcej...

Amberif 2014 - Międzynarodowe Targi Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich

Zapraszamy na 21 Międzynarodowe Targi Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich, któe odbędą się ...

Więcej...

Wiadomości z kraju

  • Ministerstwo Środowiska i Szef Krajowej Administracji Skarbowej jednoczą siły, by przeciwdziałać degradacji środowiska wskutek nielegalnego wydobycia bursztynu,  kamieni szlachetnych, półszlachetnych i ozdobnych oraz zadbać o większe wpływy do budżetu legalizując obrót nimi – taka jest intencja podpisania w dn. 19 stycznia br. porozumienia.Ministerstwo Środowiska i Szef Krajowej Administracji Skarbowej jednoczą siły, by przeciwdziałać degradacji środowiska wskutek nielegalnego wydobycia bursztynu,  kamieni szlachetnych, półszlachetnych i ozdobnych oraz zadbać o większe wpływy do budżetu legalizując obrót nimi – taka jest intencja podpisania w dn. 19 stycznia br. porozumienia. „Konsekwencją nielegalnego wydobywania bursztynu w Polsce oraz jego przemytu do naszego kraju są degradacja środowiska i malejące wpływy do budżetu państwa. Chcemy przeciwdziałać tej niepokojącej tendencji. Pomóc w tym ma podpisane Porozumienie pomiędzy Ministrem Środowiska i Szefem Krajowej Administracji Skarbowej, którego celem jest podjęcie wspólnych działań na rzecz ograniczenia nielegalnego wydobywania, obrotu bursztynem, kamieniami szlachetnymi, półszlachetnymi i ozdobnymi oraz meteorytami” – powiedział prof. Mariusz Orion Jędrysek, sekretarz stanu, Główny Geolog Kraju, pełnomocnik rządu ds. polityki surowcowej państwa. Porozumienie pomiędzy Ministrem Środowiska i Szefem Krajowej Administracji Skarbowej w sprawie współdziałania w zakresie ograniczenia nielegalnego wydobywania, obrotu bursztynem, kamieniami szlachetnymi, półszlachetnymi i ozdobnymi oraz meteorytami podpisali 19 lutego 2018 r. wiceministrowie środowiska i finansów: Mariusz Orion Jędrysek i Marian Banaś. Zakłada ono m.in. wzajemne przekazywanie informacji oraz wymianę  wiedzy i doświadczeń pomiędzy ministerstwami oraz podległymi im podmiotami. „W 2015 r. służba celna dokonała konfiskaty łącznie ok. 1 664 kg bursztynu, a w roku 2016 było to już ok. 7 485 kg, czyli ponad czterokrotnie więcej” – podkreślił...

  • „100-lecie Niepodległości Polski” oraz „Bóg Honor Ojczyzna” to tematy 15. edycji Ogólnopolskiego Konkursu Złotników i Jubilerów BURSZTYNOWE RZEMIOSŁO. Termin zgłaszania prac upływa 5 marca.  „100-lecie Niepodległości Polski” oraz „Bóg Honor Ojczyzna” to tematy 15. edycji Ogólnopolskiego Konkursu Złotników i Jubilerów BURSZTYNOWE RZEMIOSŁO. Termin zgłaszania prac upływa 5 marca.   Konkurs odbywa się tradycyjnie w dwóch kategoriach wiekowych: juniorów – złotników w wieku do 22 lat (liczy się rok urodzenia ), uczących się lub rozpoczynających pracę w zawodzie, oraz seniorów – osób wykonujących zawód złotnika lub bursztynnika, posiadających potwierdzone kwalifikacje zawodowe. Organizatorzy – Komisja Branżowa Złotników i Jubilerów Pomorskiej Izby Rzemieślniczej Małych i Średnich Przedsiębiorstw oraz Międzynarodowe Targi Gdańskie S.A. – przygotowali dla nich dwa tematy konkursowe: „100 Lecie Niepodległości Polski” (juniorzy) oraz „Bóg Honor Ojczyzna” (seniorzy). Zgłoszone prace oceni Komisja Konkursowa w składzie: Jan Gogolewski – prezes Związku Rzemiosła Polskiego; Wiesław Szajda – prezes Pomorskiej Izby Rzemieślniczej MSP; Waldemar Sawa – Starszy Cechu Rzemiosł Artystycznych; Zbigniew Strzelczyk – prezes Krajowej Izby Gospodarczej Bursztynu; Ryszard Uliński – prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników; Cezary Kania – prezes Stowarzyszenia Rzeczoznawców Jubilerskich; Anna Maciejowska – dyrektor Zespołu Szkół Plastycznych w Częstochowie; Edward Josefowski – dyrektor Zespołu Szkół Plastycznych w Katowicach. Werdykt jury zostanie ogłoszony w czasie 25. Międzynarodowych Targów Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich AMBERIF w Gdańsku.   Celem konkursu jest prezentacja umiejętności zawodowych złotników oraz młodych adeptów złotnictwa specjalizujących się w tradycyjnych i nowoczesnych technikach złotniczych, popieranie kształcenia zawodowego w złotnictwie oraz zachęcenie do doskonalenia zawodowego, kreowanie autorskiego wzornictwa tworzonego zgodnie z...

  • Czym jest iluzja? Odpowiedzi na to pytanie to zadanie dla uczestników 27. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej SREBRO. Termin nadsyłania prac upływa 3 kwietnia br. Czym jest iluzja? Odpowiedzi na to pytanie to zadanie dla uczestników 27. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej SREBRO. Termin nadsyłania prac upływa 3 kwietnia br. ILUZJA Nie jest pewne, co było pierwsze: człowiek czy iluzja? Można wyobrazić sobie życie bez człowieka, ale czy bez iluzji? Być może nie byłoby nas, gdyby nie iluzja, ostatecznie jednak, żyjemy z nią w nierozerwalnym splocie jak jing i jang. Nie sposób obejść się bez niej w codziennej rzeczywistości. Jest powszechnie stosowana i wykorzystywana w przeróżnych celach. Najczęściej jako środek, instrument, metoda, by zaskoczyć, zmanipulować, omamić, oszukać, a w końcu osiągnąć zamierzony efekt, konkretny cel. Niekoniecznie moralnie naganny. Iluzję można definiować na różne sposoby, lokalizować w różnych porządkach, od fizykalnego i estetycznego po psychospołeczny i polityczny. Chociaż pozornie wywodzi się z neutralnego świata optyki, to w istocie zdaje się być owym ulotnym i ambiwalentnym filtrem, soczewką, witrażem pomiędzy sacrum i profanum, nieuświadamianą przyczyną naszych triumfów i klęsk, źródłem piękna i koszmaru, przyjemności i bólu, prawdy i fałszu, miłości i samotności. Słowem – lekiem na całe zło, lecz często ze skutkami ubocznymi. Iluzja to paradoks, w którym zjawisko ze swej natury złudne, fałszywe i fikcyjne służy opisywaniu rzeczywistości realnej, uznawanej za jedyną prawdziwą. A przecież już sama możliwość iluzji stanowi zaproszenie do negacji rzeczywistości, do skorzystania z rzeczywistości alternatywnej. Iluzja stanowi zatem potwierdzenie, jak jesteśmy dwoiści i niejednoznaczni. I że – być może...

  • W tym roku Polska zaakcentuje swoją obecność na targach Inhorgenta Monachium podwójnie: poprzez prezentację najnowszych kolekcji przygotowanych przez 34 wystawców oraz wystawę „Bursztyn bałtycki. Tradycja i innowacja”.  W tym roku Polska zaakcentuje swoją obecność na targach Inhorgenta podwójnie: poprzez prezentację najnowszych kolekcji przygotowanych przez 34 wystawców oraz wystawę „Bursztyn bałtycki. Tradycja i innowacja”.   „Polska pokazuje, co ma najcenniejszego, czyli bursztyn” – wyjaśnia Joanna Biernacka-Goworek, przedstawiciel targów Inhorgenta w Polsce. Najciekawszym i najbardziej kompleksowym sposobem pokazania bursztynu jest wystawa „Bursztyn bałtycki. Tradycja i innowacja”, która miała swoją polską premierę latem ubiegłego roku w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku. Zgromadzone na niej eksponaty pochodzące z kolekcji muzealnych i prywatnych są tym bardziej cenne, że stanowią niezwykłą dokumentację wszystkich znaczących dokonań współczesnego bursztynnictwa polskiego z dziedzin sztuki, rzemiosła i designu. Wystawę tworzy ponad 300 przedmiotów opowiadających historię bursztynu:  są wśród nich zarówno naturalne bryły, jak i wyselekcjonowane przykłady rzemiosła artystycznego oraz współczesnego designu, które powstały w pracowniach rodzimych twórców na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci. Uczestnicy targów inhorgenta zobaczą m.in. prace Lucjana Myrty, Bogdana Mirowskiego, Jarosława Westermarka, Sławomira Fijałkowskiego, Marka Mikickiego, Sary Gackowskiej, Emilii Kohut, Pawła Kaczyńskiego, Doroty Ceneckiej, Art7 oraz S&A. Podobnie jak w Gdańsku, także w Monachium wystawie będą towarzyszyły pokazy obróbki bursztynu prowadzone przez Marcina Tymińskiego i Andrzeja Kupniewskiego. Wystawa „Bursztyn bałtycki. Tradycja i innowacja” jest ważnym wydarzeniem wpisanym w oficjalny program targów inhorgenta. W jej oficjalnym otwarciu wezmą udział m.in. Lidia Popiel – pierwsza Ambasador Bursztynu, Piotr Kowalczuk – wiceprezydent miasta Gdańska, jak również oficjalne delegacje przedstawicieli...

  • „Ustawy nie powinny przeszkadzać w rozwoju przedsiębiorcom budującym polską gospodarkę” – twierdzi Marcin Sztucki z S&A S.A. Firma wystosowała apel do organizacji bursztynniczych z prośbą, by podjęły one temat zakazu handlu w niedzielę, gdyż godzi on poważnie w interesy wielu przedsiębiorców z branży. „Ustawy nie powinny przeszkadzać w rozwoju przedsiębiorcom budującym polską gospodarkę” – twierdzi Marcin Sztucki z S&A S.A. Firma wystosowała apel do organizacji bursztynniczych z prośbą, by podjęły one temat zakazu handlu w niedzielę, gdyż godzi on poważnie w interesy wielu przedsiębiorców z branży. Przyjęta 10 stycznia 2018 r. ustawa o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni jest poważnym zagrożeniem dla żywotnego interesu branży bursztynniczej. Dotyczy ona bowiem wielu przedsiębiorców, którzy oprócz produkcji zajmują się także handlem detalicznym wyrobami z bursztynu, ale także wszystkich tych wytwórców, których wyroby są sprzedawane w polskich sklepach i galeriach. Gros obrotów wypracowywanych jest w miejscach odwiedzanych przez turystów właśnie w niedziele. Od 10 marca wszystko się zmieni: zakaz handlu obejmie początkowo pierwszą i ostatnią niedzielę miesiąca, od 2019 trzy pierwsze niedziele, a od 2020 już wszystkie. Dodatkowo zakaz będzie obowiązywał w Wielką Sobotę i Wigilię. Na zasadzie wyjątku handel będzie dozwolony w dwie niedziele przed Bożym Narodzeniem,  jedną niedzielę przed Wielkanocą oraz w ostatnią niedzielę stycznia, kwietnia, czerwca i sierpnia – łącznie 7 „niedziel handlowych” w roku. Zgodnie z ustawą w 2018 r. aż w 39 niedziel również sklepy z bursztynem będą zamknięte. Ustawodawca wskazał wprawdzie aż 32 wyjątki od zakazu, ale niestety żaden z...

  • Od wyrobów wykonanych według projektów uznanych twórców, poprzez modne przedmioty artystyczne znajdujące się na wyposażeniu eleganckiego męskiego gabinetu czy damskiego buduaru, po masowe produkty dostępne dla powszechnego odbiorcy w latach 20. i 30. XX w. – 186 eksponatów tworzy wystawę „Bursztynowe art déco. O bursztynie w dwudziestoleciu międzywojennym”.Od wyrobów wykonanych według projektów uznanych twórców, poprzez modne przedmioty artystyczne znajdujące się na wyposażeniu eleganckiego męskiego gabinetu czy damskiego buduaru, po masowe produkty dostępne dla powszechnego odbiorcy w latach 20. i 30. XX w. – 186 eksponatów tworzy wystawę „Bursztynowe art déco. O bursztynie w dwudziestoleciu międzywojennym”. Wystawa „Bursztynowe art déco. O bursztynie w dwudziestoleciu międzywojennym” – przygotowana przez Muzeum Bursztynu, oddział Muzeum Gdańska – jest pierwszą prezentacją tak szeroko ujętej europejskiej sztuki bursztynniczej pierwszej połowy XX w. w Polsce. Znajdzie się na niej 186 eksponatów ze zbiorów własnych Muzeum Bursztynu oraz wypożyczonych z Muzeum Zamkowego w Malborku, Muzeum Ziemi PAN, Muzeum Miasta Gdyni i Muzeum Okręgowego im. L. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. „Art déco nie było sztuką dla mas. Zdecydowanie przeznaczone było dla zamożnych, wykształconych elit. Do takich klientów adresowana była oferta niedużych, eleganckich przedmiotów użytkowych lub zdobiących modne wnętrza, wykonanych z bursztynu lub nim dekorowanych. Na wystawie zobaczymy liczne zegary, barometry, termometry, kałamarze, talerze dekoracyjne, świeczniki.  Szalenie modne były akcesoria dla palaczy, a więc nie tylko tradycyjne fajki, cygarniczki, ale również popielniczki, papierośnice, pudełka na papierosy, cygara, zapałki oraz zapalniczki” – wyjaśnia Renata Adamowicz, zastępca kierownika Muzeum Bursztynu.  Najbardziej reprezentatywna dla stylu art déco jest zdobiona diamentami i szafirami, cygarniczka Cartiera, zakupiona do zbiorów...

  • Do 2030 r. produkcja wyrobów z bursztynu ma wzrosnąć 10 razy, podobnie jak i obroty ze sprzedaży  – taki plan ogłosił w grudniu ub.r. Dmitrij Kuskow, szefa Ministerstwa Przemysłu i Handlu Obwodu Kaliningradzkiego. Do 2030 r. produkcja wyrobów z bursztynu ma wzrosnąć 10 razy, podobnie jak i obroty ze sprzedaży  – taki plan ogłosił w grudniu ub.r. Dmitrij Kuskow, szef Ministerstwa Przemysłu i Handlu Obwodu Kaliningradzkiego. W związku z tym planowany jest także wzrost zatrudnienia w sektorze produkcji biżuterii z bursztynem – z 2 do 8 tys. pracowników. Spodziewany jest 10-krotny wzrost obrotów – z szacowanych 800 mln rubli w 2017 r. do 8 miliardów rubli w 2030 r. To jeszcze bardziej śmiały – i jeszcze bardziej niemożliwy do zrealizowania – plan niż strategia dla całej rosyjskiej branży bursztynniczej na lata 2016-2014, która zakładała „tylko” 7-krotny wzrost produkcji (z 0,8 do 5,6 mld rubli) oraz 3-krotny wzrost zatrudnienia (z 2 do 6 tys. osób). Zwłaszcza że, jak podaje portal rugrad.eu, po podpisaniu dużego kontraktu na sprzedaż 680 ton surowca do Chin w ciągu dwóch lat, drastycznie spadła jakość surowca sprzedawanego lokalnym wytwórcom. Dotychczas otrzymywali oni surowiec w mieszankach pierwszej, drugiej i trzeciej kategorii (lub tylko drugiej i trzeciej), w których udział pierwszej kategorii był nie większy niż 30 procent. Obecnie, po rozpoczęciu realizacji kontraktu z Chinami, surowca pierwszej kategorii w mieszankach ma być już tylko 12-13 procent. Lokalni wytwórcy skarżą się, że wyroby wykonane z innej niż pierwsza kategoria bardzo trudno sprzedać, a kombinat im tłumaczy, że...

  • Coraz więcej polskich przedsiębiorców skarży się na trudności w pozyskiwaniu wykwalifikowanych pracowników – problem ten dotyczy również branży bursztynniczej, w której brakuje fachowców. To bolączka przede wszystkim firm stawiających na najwyższą jakość. Coraz więcej polskich przedsiębiorców skarży się na trudności w pozyskiwaniu wykwalifikowanych pracowników – problem ten dotyczy również branży bursztynniczej, w której brakuje fachowców. To bolączka przede wszystkim firm stawiających na najwyższą jakość. Z badań rynku pracy w Polsce wynika, że wprawdzie chętnych do pracy jest wielu, ale poważną przeszkodą w ich zatrudnieniu jest brak odpowiednich kwalifikacji, spełniających oczekiwania pracodawców. W efekcie firmy muszą rezygnować z nowych kontraktów lub zamówień. Problem ten nie jest obcy również dla przedsiębiorców z branży bursztynniczej. „Wiele lat ciężko pracowałam, by zdobyć klientów, a kiedy ich wreszcie pozyskałam, nie jestem w stanie zrealizować złożonych zamówień” – żaliła się niedawno właścicielka firmy bursztynniczej spod Warszawy. Największe trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników mają firmy produkujące wysokiej jakości biżuterię, na którą wytworzył się popyt w wyniku wysokiego zainteresowania bursztynem wśród klientów z Chin i krajów arabskich. Problem stał się tym bardziej palący, kiedy nagle pojawiło się bardzo duże zapotrzebowanie na wysokiej klasy umiejętności, które wcześniej właściwie nie były potrzebne, ponieważ branża produkowała przede wszystkim tanią, masową, odlewaną biżuterię. „Generalnie jakość wyrobów z bursztynu jest niezmiennie na dość niskim poziomie, więc pracownicy w większości firm nie mają możliwości doskonalenia fachu. Ci, którzy są naprawdę dobrzy, są doceniani przez pracodawców i zazwyczaj nie mają potrzeby zmieniania miejsca zatrudnienia” – wyjaśnił Marcin Wesołowski z firmy...

  • „Bursztyn jest dla Chińczyków kamieniem wyjątkowym, dlatego na większości imprez promujących Polskę w Państwie Środka to właśnie ten kamień jest ‘wabikiem’. I zawsze skutecznie przyciąga publiczność” – przekonuje Sebastian Tajl, organizator Polskiego Pawilonu na Chengdu Creativity & Design Week. „Bursztyn jest dla Chińczyków kamieniem wyjątkowym, dlatego na większości imprez promujących Polskę w Państwie Środka to właśnie ten kamień jest ‘wabikiem’. I zawsze skutecznie przyciąga publiczność” – przekonuje Sebastian Tajl, organizator Polskiego Pawilonu na Chengdu Creativity & Design Week. „W Chinach promowaliśmy Polskę także poprzez atrakcje turystyczne, sztukę współczesną, wyroby spożywcze i alkohol, ale najważniejszym elementem był zawsze bursztyn i to on odgrywał wiodącą rolę” – tłumaczy Sebastian Tajl. Polski bursztyn zachęcał do odwiedzenia organizowanych przez niego m.in. wystawy z okazji otwarcia konsulatu polskiego w Chengdu,  Polskiego Pawilonu w prowincji Yunan, Dni Polskich w Kunming oraz Chengdu Creativity & Design Week. Chengdu Creativity & Design Week, który odbył się w dniach 10-13 listopada br., to główna część Chengdu Creativity & Design Industry EXPO – wystawy nowatorskich projektów z m.in. takich dziedzin jak przestrzeń powietrzna, tranzyt kolejowy, produkcja samochodów, ochrona środowiska, odzież, biżuteria, meble i artykuły gospodarstwa domowego oraz film i telewizja. Wzięło w niej udział ponad 700 wystawców, którzy zaprezentowali ok. 150 000 odwiedzającym ok. 25 000 projektów. „Polski Pawilon był najliczniej odwiedzany ze wszystkich pawilonów zagranicznych, a relacja z niego została pokazana w głównym wydaniu wiadomość CDTV1 (główny kanał telewizji miasta Chengdu) oraz w ogólnochińskiej telewizji CCTV4. Jeszcze nigdy Polska nie miała takiej fantastycznej promocji w chińskiej telewizji” –...

  • „Od dawna chciałem mieć pracownię połączoną z galerią, by mieć bezpośredni kontakt z klientem. Teraz udało mi się to marzenie zrealizować” – mówi Jacek Ostrowski. W piątek 1 grudnia została otwarta Ostrowski Design Gallery w Gdańsku-Wrzeszczu.„Od dawna chciałem mieć pracownię połączoną z galerią, by mieć bezpośredni kontakt z klientem. Teraz udało mi się to marzenie zrealizować” – mówi Jacek Ostrowski. W piątek 1 grudnia została otwarta Ostrowski Design Gallery w Gdańsku-Wrzeszczu. Trzeba mieć dużo odwagi, by w czasach, kiedy galerie z biżuterią autorską znikają z mapy polskich miast, taką galerię otworzyć. Jacek Ostrowski sygnałami płynącymi z rynku nadmiernie się nie przejmuje. „Jakoś to będzie” w jego ustach brzmi zaskakująco przekonująco. „Zdaję sobie sprawę, że nie będzie łatwo przekonać klientów, że biżuterię można kupować także w małych pracowniach złotniczych, a nie, jak wiele osób jest przekonanych, tylko w sieciówkach w centrach handlowych. Wierzę jednak, że to się z czasem uda, zwłaszcza że rośnie grono osób, które pragną mieć biżuterię zaprojektowaną tylko dla nich, albo przynajmniej nie będącą powtarzaną w wielu milionach masówką. Mam już spore grono indywidualnych klientów, którzy systematycznie wracają po nowe wzory, i mam nadzieję, że dzięki galerii będzie ono nadal rosło” – tłumaczy projektant. Możliwość uczestniczenia w procesie tworzenia będzie jego zdaniem dodatkową zachętą. W ofercie galerii będą przede wszystkim jego projekty zrealizowane w pracowni za ścianą, ale w planach jest także prezentacja prac innych twórców. Jakich? „Różnych. I nie chciałbym się w tym wyborze ograniczać tylko i wyłącznie do biżuterii. Generalnie jestem otwarty na...

Dane kontaktowe

  • ul. Ogrodowa 31, 05-092 Łomianki, Polska
  • +48 22 751 76 19
  • 501 733 773
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Producent biżuterii

Bądź z nami

FacebookTwitterGoogle BookmarksNasza Klasa
Do góry strony
jantarstudio-innowacyjna gospodarka  

jantarstudio unia regionalny

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego